Is een telefoonnummer vermelden in je webshop verplicht?

Online bestellen is populairder dan ooit: het wordt steeds aantrekkelijker om iets online te kopen. Door de lockdowns in de coronacrisis ontstond er al helemaal een extreme groei. Indien je een webshop hebt voor consumenten, dien je je echter wel te houden aan heel wat wetgeving. Zo dient een webshop op duidelijke en begrijpelijke wijze bepaalde informatie te verschaffen aan de consument. Je kan begrijpen dat de consument graag contactgegevens wil in geval hij je wil bereiken. Een webshop is dan ook verplicht contactgegevens te verschaffen. Volgens Europese regelgeving zijn dat de volgende:

het geografisch adres waar de handelaar gevestigd is en het telefoonnummer, fax en e-mailadres van de handelaar, indien beschikbaar, alsmede, indien van toepassing, het geografische adres en de identiteit van de handelaar voor wiens rekening hij optreedt;

Telefoonnummer vermelden “indien beschikbaar”?

De woorden “indien beschikbaar” kunnen op twee verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Aan de ene kant kan dit gelezen worden als een verplichting voor een webshop om de consument zijn telefoonnummer te verstrekken wanneer hij sowieso een telefoonnumner bezit. Aan de andere kant kun je dit lezen als dat de verplichting tot het verstrekken van een telefoonnummer alleen bestaat wanneer de handelaar de telefoon gebruikt in zijn contact met de consument. Om welke van deze twee gaat het? Hierover heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (hierna: HvJ) geoordeeld.

In Duitsland werd Amazon voor de rechter gesleept. Een consument kon namelijk nergens het telefoonnummer van Amazon vinden. Hij vond alleen een terugbelservice na het een en ander aan muisklikken gedaan te hebben. Was dit voldoende?

Het HvJ geeft aan dat aan de ene kant de consument een hoge bescherming geniet waardoor hij snel en efficiënt contact moet kunnen opnemen met de webshop, maar dat aan de andere kant de vrijheid van ondernemerschap niet uit het oog verloren dient te worden.

Om dat laatste oordeelt het HvJ dat het onevenredig lijkt om de webshop een onvoorwaardelijke verplichting op te leggen om aan de consument een telefoonnummer te verstrekken of speciaal voor de webshop een telefoonaansluiting te activeren. “Indien beschikbaar” in de wetstekst ziet dus op gevallen waarbij de webshop over een telefoonnummer beschikt en deze ook ter beschikking stelt aan de consument.

Conclusie

Een telefoonnummer vermelden (of fax, of e-mailadres) bij je webshop is dus niet verplicht. Wel dient de consument te allen tijde rechtstreeks en efficiënt met de webshop te kunnen communiceren. Dit kan niet alleen door een telefoonnummer, fax of e-mailadres, maar ook door een contactformulier, een chatbox of terugbelsysteem. Het middel om contact op te nemen, dient echter wel op duidelijke en begrijpelijke wijze toegankelijk te zijn. Vermeld de manieren/middelen van contact opnemen dus altijd duidelijk terugvindbaar op je website, bijvoorbeeld in de footer van je website.

Jurist auteursrecht

Heb je een vraag als ondernemer/bedrijf ?

Stel ‘m gerust!

Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Wekelijks al die handige juridische tips in je mailbox?

Abonneer je op mijn nieuwsbrief!