Juridische documenten

Heb je geen idee welke documenten je überhaupt écht nodig hebt? Lees dan eerst dit artikel!

Algemene voorwaarden

v.a. € 425 excl btw

Dé spelregels van je bedrijf. Niet verplicht, maar wel onmisbaar.

Privacy(- en cookie)verklaring

€ 250 excl btw

Een privacyverklaring is verplicht volgens de AVG. Als je bepaalde cookies plaatst, dan heb je ook een cookieverklaring nodig. Die integreer ik in de privacyverklaring.

Agentuurovereenkomst

€ 350 excl btw

Ben jij een agent of schakel je een agent in? Leg dan je afspraken vast in een agentuurovereenkomst.

Affiliateovereenkomst

€ 375 excl btw

Ga je samenwerken op basis van een affiliateovereenkomst? Zorg dan dat je goede afspraken maakt.

Akte van overdracht

€ 300 excl btw

Een akte van overdracht is een document waarin een (gedeelte van een) intellectueel eigendomsrecht wordt overgedragen. Te denken valt aan auteursrecht en merkenrecht.

Bruikleenovereenkomst

€ 250 excl btw

Geef jij iets in bruikleen? Dan wil je vast en zeker dat er goed mee omgegaan wordt en dat je het terugkrijgt zoals het was. Laat hier afspraken over vastleggen in een bruikleenovereenkomst.

Geheimhoudingsovereenkomst (NDA)

€ 250 excl btw

Ga je met een partij samenwerken en wil je dat er iets geheim wordt gehouden? Dwing het een en ander af in een geheimhoudingsovereenkomst (NDA).

Opdrachtovereenkomst

€ 350 excl btw

Ga je (als zzp’er) aan de slag voor een opdrachtgever? Dan is het belangrijk dat jullie voorkomen dat jullie relatie op een arbeidsrelatie lijkt. Dat doe je door middel van een opdrachtovereenkomst. Uiteraard is er nog meer belangrijk om af te spreken 😉

Licentieovereenkomst

v.a. € 400 excl btw

In een licentieovereenkomst wordt aan de ene partij toestemming gegeven om een werk beschermd door het auteursrecht (of een ander intellectueel eigendomsrecht) te gebruiken door de auteursrechthebbende. Lees tips over wanneer je een licentieovereenkomst nodig hebt.

Influencerovereenkomst

v.a. € 400 excl btw

Ga jij een influencer inschakelen? Leg belangrijke afspraken vast in een influencerovereenkomst.

Samenwerkingsovereenkomst

v.a. € 450 excl btw

Ga jij met iemand samenwerken, op wat voor manier dan ook? Denk aan het samen verlenen van een dienst. Voorkom gedoe en zet belangrijke afspraken zwart op wit.

Verwerkersovereenkomst

€ 300 excl btw

Soms is een verwerkersovereenkomst verplicht. Wanneer dat het geval is, lees je hier.

Verwerkersovereenkomst & opdrachtovereenkomst in één

€ 600 excl btw

Quitclaim

v.a. € 250 excl btw

Leg als fotograaf/videograaf afspraken vast met betrekking tot het portretrecht van degene(n) die je hebt vastgelegd. Meer over een quitclaim lees je hier.

Datalekregister

€ 10 excl btw

Het hebben van een datalekregister is volgens de AVG verplicht. Ik heb daarom voor jou een handige template + handleiding gemaakt.

€ 15 excl btw

Het hebben van een verwerkingsregister is volgens de AVG verplicht. Dit is een intern document waarin staat hoe jij met persoonsgegevens omgaat. De Autoriteit Persoonsgegevens kan hier altijd om vragen. Ik heb daarom voor jou een handige template + handleiding gemaakt.

Controleren / aanpassen van documenten

€ 119 excl btw per uur 

Een overeenkomst voor je neus gekregen die je juridisch wil laten checken? Of zijn je algemene voorwaardn verouderd? Dan is een juridische check en eventuele aanpassing/aanvulling wel handig.

  • Bij het aanvragen van een offerte maak ik een schatting van hoeveel uur ik met je document bezig ben, zodat je weet waar je aan toe bent.
  • Er wordt gefactureerd naar het daadwerkelijk gewerkte uren.

Juridische strippenkaart (1 uur)

€ 139 excl btw – 6 x 10 min

Soms wil je een paar kleine aanpassingen laten maken in je documenten. Dan wil je niet meteen een uurtarief neerleggen. De juridische strippenkaart is de perfecte uitkomst!

Ook te gebruiken voor juridisch advies overigens.

Staat er een bepaald document niet bij? Dat betekent niet per se dat ik deze niet maak. Informeer gerust naar de mogelijkheden.

Oké, goed, maar wat is je werkwijze?

Stap 1 – Vragenlijst

Wanneer je mij een GO! hebt gegeven, ga ik aan de slag met het maken van een uitgebreide vragenlijst, die toegespitst is op jouw aanbod/bedrijf.

In de tussentijd kun jij alvast het gesprek inplannen om de vragenlijst te bespreken. Je kan dit ook doen als je de vragenlijst af hebt.

Stap 2 – Gesprek

In een telefonisch of videogesprek bespreken we de antwoorden die jij heb gegeven. We bespreken vooral dingen die jij moeilijk vond om in te vullen, en ik stel vragen die bij mij zijn opgekomen door jouw antwoorden. Uiteraard mag je tijdens het gesprek altijd vragen stellen als iets onduidelijk is of als je het nog wil bespreken.

Na het gesprek stuur ik een samenvatting van wat we hebben besproken.

Stap 3 – Concept maken

Jij mag achterover leunen, want ik ga aan de slag met het concept! Het kan zijn dat ik tijdens het maken van het concept nog wat extra vragen heb. Dan moet je weer even voorover leunen, want ik heb daar wel de antwoorden op nodig 🙂

Stap 4 – Feedback

Chill, het concept is af! Jij mag hier feedback op geven. Heb je vragen? Stel ze ook gerust! Je krijgt hier 10 werkdagen de tijd voor.

Stap 5 – Definitieve versie maken

Heb jij feedback gegeven, dan verwerk ik die waar mogelijk. Ook kijk ik het document zelf nog een keer grondig na. Missen we nog wat? Klopt alles? Hierna verstuur ik jou het document. 

De samenwerking met Simone was prettig een duidelijk. In het voorgesprek heeft ze me door allerlei belangrijke aandachtspunten geleid. Daardoor is er niets vergeten. Tegelijkertijd was er ook ruimte voor maatwerk, zodat de algemene voorwaarden en privacyregeling nu precies passen bij mijn bedrijf. Simone staat open voor kritiek, denkt mee en reageert vlot op vragen. Ik ben blij dat alles juridisch nu klopt!

Het fijne aan onze samenwerking is dat jij vooraf werkt met een vragenlijst, waardoor ik zelf ook al heb kunnen nadenken over onderwerpen die moeten worden opgenomen in de documenten. Wanneer ik dingen niet begrijp en/of onduidelijk zijn neem je de tijd om het uit te leggen, dit doe je ook een duidelijke manier en je vraagt ook of het op die manier duidelijk is. Je denkt mee over wat wel en niet opnemen in documenten en legt ook uit waarom je dit wel of niet zou doen. Dit schept helderheid en hier kan ik mijn keuzes op baseren en een overweging maken wat ik wel of niet wil opnemen.

De samenwerking met Simone heb ik als erg prettig ervaren. De vragenlijst die ik vooraf kreeg, was super handig en bracht ook wat dingen aan het licht waar we nog niet over na hadden gedacht. Nu hebben we goede algemene voorwaarden en een privacy verklaring, heel fijn! Simone denkt goed mee en luistert erg aandachtig zodat niets vergeten wordt. Dat geeft vertrouwen!

Simone, ik wil nog wat van je weten...

Je kan denken aan het volgende tijdsbestek:

  • Het gesprek kan binnen 1 week worden ingepland vanaf dat je mij akkoord hebt gegeven. Waarom binnen 1 week? Ik moet de vragenlijst nog maken. Het duurt zo’n 1-2 werkdagen voordat je de vragenlijst hebt. Daarna moet jij hem natuurlijk ook nog gaan invullen en heb ik hem graag 2 werkdagen voor het gesprek retour. Zo kan ik ons gesprek goed voorbereiden.
  • Na het gesprek ga ik binnen 1-2 weken aan de slag met jouw documenten. Hoe snel dat is, hangt af van hoe druk het is en om welk document het gaat.
  • Als ik het concept lever, dan heb jij 10 werkdagen de tijd om te reageren. Wanneer jij feedback geeft, dan verwerk ik deze vaak binnen 1-4 werkdagen.
 

Al met al duurt het dus ongeveer 3 weken vanaf dat je akkoord geeft voordat je een document geleverd krijgt.

Nee, en ik raad je ook af om dat zelf te doen. In het recht komt taal heel erg nauw. Als je iets verkeerd of niet goed genoeg vertaalt, dan kan je dat letterlijk duur komen te staan.

Het best is om een juridisch vertaler in te schakelen. Mocht ik documenten voor jou gaan maken, dan kan ik je koppelen aan een juridisch vertaler uit mijn netwerk.

Afhankelijk van van wat punten, zoals hoeveel diensten jij aanbiedt, of hoe complex het te maken document is, kan de prijs hoger worden dan de vanaf-prijs.

Weten wat het gaat kosten? Vraag gerust vrijblijvend (!) een offerte aan.

Wanneer ik een of meerdere document(en) voor jou op maat ga maken, dan zit er altijd in de prijs:

  • Uitgebreide vragenlijst
  • Online/telefonisch gesprek om de vragenlijst te bespreken
  • 1 feedbackronde, zodat je zeker weet dat je document naar wens is


Hier komen geen extra kosten bij, behalve als je bijvoorbeeld een extra feedbackronde wil of als je feedback niet redelijk is. Niet-redelijke feedback is als je feedback heel erg afwijkt van wat we hebben besproken in het gesprek.

Wanneer ik een andere dienst voor jou verleen, dan kan het zo zijn dat ik bijvoorbeeld kosten heb omdat ik een brief voor jou aangetekend wil versturen. Ik ben hier altijd vooraf transparant over. Dan kom je voor geen verrassingen te staan.

Nee, ik ben altijd vóóraf transparant over (te verwachten) kosten.

Als ik op basis van uurtarief voor jou werk, dan maak ik altijd een schatting van hoe lang ik ongeveer bezig ga zijn. Ik probeer altijd een ruime marge te maken. Iets uitzoeken kan namelijk altijd langer duren dan verwacht. Maar zo weet je wel waar je financieel aan toe kan zijn.

Ik factureer altijd naar daadwerkelijk bestede uren. Mocht ik over mijn schatting heengaan, dan laat ik altijd weten als dat zo ver is en hoelang ik nog denk nodig te hebben.

Zeker. Zo geef ik ook juridisch advies. Maar je kan me ook voor andere diensten inschakelen, bijvoorbeeld voor het schrijven van een sommatiebrief. Neem daarvoor gerust contact op.

Het best kun je me dat even vragen. Plus, het ligt er natuurlijk aan wat jij verstaat onder haast.

Het kan zijn dat ik een spoedtarief aan jou vraag. Mijn spoedtarief bedraagt 30% bovenop mijn regulier gehanteerde tarief. Dit tarief hanteer ik als jij iets binnen 10 werkdagen af wil hebben.

Denk aan: fotografen, videografen, copywriters, webdesigners, content creators, brand designers, marketeers, VA’s, social media agencies, muziekscholen, webshops,  musea, etc.

Ondanks dat ik veel klanten heb in de creatieve industrie, help ik ook klanten die niet in de creatieve industrie zitten. Die klanten hebben dan juridische dienstverlening nodig voor een gebied waarin ik gespecialiseerd ben. Zoals advies op een bepaald gebied. Of een bepaald document.

Daarnaast help ik ook veel online ondernemers en bedrijven, zoals VA’s, ondernemers met online aanbod, en webshops.

Hoe mijn klanten samenwerken met mij hebben ervaren, kun je hier lezen. Wat vaak terugkomt over mij:

  • Denkt veel mee
  • Communiceert helder en begrijpelijk
  • Blijft uitleggen totdat je iets snapt
  • Maakt de juridische kant van het ondernemen toegankelijk
  • Neemt de tijd je bedrijf te leren kennen
  • Veel kennis
  • Maakt duidelijke afspraken

Liever eerst even kennismaken?