Precontractuele informatieverplichtingen voor webshops (B2C)

Wanneer je een B2C webshop hebt, dan moet je je altijd houden aan het consumentenrecht. Één van de dingen waar je rekening mee moet houden, is dat je de consument altijd bepaalde informatie moet verschaffen vóórdat hij überhaupt een overeenkomst met je sluit. Ofwel: je dient je als webshop te houden aan precontractuele informatieverplichtingen. Welke dat zijn, lees je hieronder.

Welke informatie moet een consument weten voor het sluiten van de overeenkomst?

  • De voornaamste kenmerken van alles wat jij verkoopt;
  • Je handelsnaam, het geografische adres waar je bent gevestigd, het telefoonnummer en/of e-mailadres;
  • De gegevens waarop een klant je kan bereiken bij klachten (als dat verschilt van het voorgaande punt);
  • De totale prijs van alles wat jij verkoopt, met inbegrip van alle belastingen of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend. Ook moet je alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten vermelden;
  • De kosten voor het gebruik van middelen voor communicatie op afstand (zoals een telefoon) voor het sluiten van de overeenkomst wanneer deze kosten op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend;
  • De manier van betaling, levering, uitvoering, de levertermijn en – voor zover van toepassing – je klachtafhandelingsbeleid
  • De voorwaarden, termijn en modaliteiten voor de uitoefening van het herroepingsrecht, plus het modelformulier voor ontbinding
  • Of je klant de kosten voor retournering moet betalen als hij gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, en indien de zaken door hun aard niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, de kosten van het terugzenden van de zaken;
  • Wanneer je klant geen herroepingsrecht heeft (er zijn namelijk uitzonderingen op het herroepingsrecht) de informatie dát hij dat niet heeft, of, voor zover van toepassing, de omstandigheden waarin je klant afstand doet van zijn herroepingsrecht. Bij sommige uitzonderingen moet je klant namelijk uitdrukkelijk verklaren afstand te doen;
  • Een herinnering aan het bestaan van de wettelijke waarborg dat je afgeleverde (digitale) product / dienst aan de overeenkomst moet beantwoorden;
  • Voor zover van toepassing, het bestaan en de voorwaarden van bijstand aan je klant na verkoop, van diensten na verkoop en van commerciële garanties;
  • Voor zover van toepassing, of je je houdt aan relevante gedragscodes en hoe een afschrift daarvan kan worden verkregen;
  • Voor zover van toepassing, de duur van de overeenkomst, of, wanneer de overeenkomst voor onbepaalde duur is of stilzwijgend vernieuwd wordt, de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst;
  • Voor zover van toepassing, de minimumduur van de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen voor je klant;
  • Voor zover van toepassing, het bestaan en de voorwaarden van waarborgsommen of andere financiële garanties die je klant op jouw verzoek moet betalen of bieden;
  • Voor zover van toepassing, de functionaliteit van een zaak met digitale elementen, digitale inhoud of een digitale dienst met inbegrip van toepasselijke technische beveiligingsvoorzieningen;
  • Voor zover van toepassing, de relevante compatibiliteit en interoperabiliteit van een zaak met digitale elementen, digitale inhoud of een digitale dienst waarvan jij op de hoogte bent of redelijkerwijs kan worden verondersteld dat je op de hoogte bent;
  • Voor zover van toepassing, de mogelijkheid van toegang tot buitengerechtelijke klachten- en geschilbeslechtingsprocedures waarbij jij je zich hebt aangesloten, en de wijze waarop daar toegang toe is;
  • Voor zover van toepassing, dat de prijs is gepersonaliseerd op basis van geautomatiseerde besluitvorming.

Zijn er nog eisen aan hoe ik die informatie geef?

Ja, al die informatie moet je in een duidelijke en begrijpelijke taal geven. Wat overigens ook belangrijk is, is dat als je klant uiteindelijk wil overgaan tot het kopen van jouw product of dienst, dat bij bestelling duidelijk wordt dat de klant een betalingsverplichting heeft. Lees daarover meer in deze blog.

Wat als ik me niet aan die verplichtingen houd?

Afhankelijk van welke informatie je niet geeft, kunnen er vervelende gevolgen voor jou zijn als je deze verplichtingen niet naleeft. Als je je klanten namelijk niet attent maakt op het herroepingsrecht, dan heeft je klant tot zo’n 12 maanden extra tijd om de overeenkomst te herroepen vanaf het moment dat je hem er wél attent op maakt!

Waar moet al die informatie staan?

De wet is daar nogal vaag over. Die zegt dat alle voorgenoemde precontractuele informatie verstrekt moet worden “op een wijze die passend is voor de gebruikte middelen voor communicatie op afstand”. Komt er eigenlijk op neer dat het het handigst is als al die informatie in je algemene voorwaarden te laten zetten. Die algemene voorwaarden zet je dan op een pagina in je webshop, waarnaar je linkt in de footer. Ook is het handig als je de algemene voorwaarden downloadbaar maakt. Wanneer een klant een bestelling doet, zorg je voor een vakje die je klant kan aanvinken waarmee hij akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Uiteraard link je even naar de pagina waar ze daadwerkelijk staan.

Sommige informatie, bijvoorbeeld over je retourbeleid en (uitgebreidere) informatie over levering, kun je ook op aparte pagina’s in je webshop zetten.

Algemene voorwaarden nodig voor je webshop?

Wil jij voldoen aan je precontractuele informatieverplichtingen en heb je nog geen algemene voorwaarden? Deze maak ik graag voor je! Mijn actuele tarieven vind je hier.

Jurist auteursrecht

Heb je een vraag als ondernemer/bedrijf ?

Stel ‘m gerust!

Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Wekelijks al die handige juridische tips in je mailbox?

Abonneer je op mijn nieuwsbrief!