Het verschil tussen een overeenkomst opzeggen en ontbinden

Er zijn verschillende manieren waardoor een overeenkomst eindigt of kan eindigen. De eerste is natuurlijk omdat de duur van de overeenkomst afloopt. Heb je geen overeenkomst met een bepaalde duur afgesproken, dan kan je nog op twee manieren van je overeenkomst af: door op te zeggen of te ontbinden. Maar wat is het verschil daartussen?

Overeenkomst opzeggen

Bij opzeggen is het vaak zo dat je geen geldige reden hoeft te hebben om de overeenkomst te beëindigen. Uitzondering daarop is als er iets anders over in de wet staat of als je anders in de overeenkomst hebt afgesproken. In de wet staat bijvoorbeeld over overeenkomsten van opdracht dat de opdrachtgever altijd mag opzeggen, maar dat het bedrijf die de opdracht gaat doen, alleen mag opzeggen om een dringende reden of wanneer de overeenkomst voor een onbepaalde duur is gesloten. (Wanneer je trouwens een overeenkomst van opdracht nodig hebt, lees je hier)

Wat het gevolg is van opzeggen, is dat je elkaar na het per direct opzeggen of na een eventuele opzegtermijn niets meer bent verschuldigd. Maar tot de tijd van opzegging of tot het einde van de opzegtermijn, moeten beide partijen nog wel de overeenkomst nakomen. Anders gezegd: Bij opzegging moet je dus nog wel voldoen aan alle verplichtingen die golden tot het moment van opzegging of tot einde van de opzegtermijn.

Voorbeeld: Stel, je hebt een abonnement op een tijdschrift voor een jaar. Je zegt het abonnement op volgens de geldende regels (bijvoorbeeld een maand voor het einde van het jaar). Je hoeft dan na de opzegtermijn niet meer te betalen, en je krijgt daarna ook geen tijdschriften meer.

Overeenkomst ontbinden

Een overeenkomst ontbinden kan alleen wanneer de andere partij de overeenkomst (gedeeltelijk) niet nakomt. Wanneer nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, mag je een overeenkomst pas ontbinden als je de tekortschietende partij in gebreke hebt gesteld. In gebreke stellen betekent dat je moet aangeven dat je opmerkt dat de overeenkomst niet nagekomen wordt, en dat diegene nog een bepaalde termijn heeft om na te komen (download hier een voorbeeldbrief ingebrekestelling).
Wanneer de partij na die termijn niet is nagekomen, dan mag je de overeenkomst ontbinden. Meer details over wanneer je een overeenkomst kan ontbinden, lees je hier. Er zijn namelijk uitzonderingen.

Gevolg van het ontbinden van een overeenkomst is, dat alle geleverde prestaties ongedaan gemaakt moeten worden.

Voorbeeld: Stel, je hebt een abonnement op een tijdschrift voor een jaar. Je ontbindt de overeenkomst want je hebt de laatste twee keer geen tijdschrift ontvangen en je hebt ze na de ingebrekestelling ook niet meer ontvangen. Alles wat jij hebt betaald, krijg je dan terug. Maar jij moet ook alle tijdschriften terugsturen.

Opmerking

Beter te vaak gezegd dan te weinig, maar de regels die ik hierboven heb genoemd zijn heel algemeen. Als je B2B zaken doet mag je afwijken van wat ik hierboven heb verteld. Ook kan er wetgeving zijn die net wat specifiekere regels heeft over wanneer je mag opzeggen of ontbinden. Schakel daarom altijd een jurist in als je je algemene voorwaarden laat maken, wanneer je een overeenkomst sluit met een andere partij of wanneer je van een overeenkomst af wil. Een jurist kan je precies vertellen wat wel en niet mag in specifiek jouw situatie. Elke situatie is namelijk anders.

Jurist auteursrecht

Heb je een vraag (als ondernemer/bedrijf zijnde)?

Stel ‘m gerust!

Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Wekelijks al die handige juridische tips in je mailbox?

Abonneer je op mijn nieuwsbrief!