Je had een tijdje geleden een product of dienst geleverd aan een klant. Of misschien heb je een gratis weggever op je website, zoals een e-book. Nu heb je een aansluitend en/of nieuw aanbod ontwikkeld, en je wil die graag verkopen aan je klant. Mag je die (ex-)klant dan mailen?
“Ongevraagde communicatie”
Dat jij je ex-klant mailt, daar heeft diegene natuurlijk niet om gevraagd. In de wet wordt dan ook wel gesproken over “ongevraagde communicatie”. Het is in principe verboden om ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden over te brengen.
Tenzij… uiteraard is er een “tenzij”. Wanneer je eerder je ex-klant hebt benaderd met de vraag of je in de toekomst mailtjes mag sturen over nieuw aanbod en diegene heeft toestemming gegeven, dan mag het. Het maakt niet uit of je ex-klant een bedrijf of consument is.
En als er geen toestemming is?
Wat als je geen toestemming hebt of geen toestemming wil vragen? Dan zijn er nog wat uitwegen. Wanneer je ex-klant, zijnde een bedrijf, een e-mailadres beschikbaar heeft gemaakt voor “ongevraagde communicatie”, dan kun je je nieuwe aanbod gewoon daar naartoe sturen.
Ook mag je een ex-klant ongevraagd mailen als je gelijksoortige (!) producten of diensten wil aanbieden en je je ex-klant meteen in die mail duidelijk en expliciet de mogelijkheid biedt om verzet aan te tekenen tegen het gebruik van zijn gegevens (1) op het moment dat je de gegevens hebt verzameld en (2) bij elke keer dat je diegene mailt met het aanbod. Het maakt hierbij niet uit wat de aard van je klant is, hier moet je je aan houden.