Je bedrijf verandert constant. Soms biedt je een nieuwe dienst aan, haal je een dienst weg, of denk je anders over je bedrijfsvoering. Dan is het goed om je algemene voorwaarden te (laten) wijzigen. Kan dat zomaar?
Algemene voorwaarden wijzigen voor nieuwe klanten
Laten we bij het makkelijkste beginnen. Je kan áltijd je algemene voorwaarden wijzigen voor nieuwe klanten. Met nieuwe klanten bedoel ik dan: mensen die (nog) geen klant van je zijn. Let wel op dat als je een overeenkomst met een klant sluit, dat je dan zorgt dat de algemene voorwaarden rechtsgeldig zijn. Hoe je dat doet, lees je in deze blog.
Algemene voorwaarden wijzigen voor bestaande klanten
Hoe zit dat dan bij bestaande klanten, dus mensen die al klant van je zijn? Dan kan het ook! Hoe dat in zijn werk gaat, ligt aan of je wel of geen wijzigingsbeding hebt. Een wijzigingsbeding is een artikel in je algemene voorwaarden dat aangeeft dat je je algemene voorwaarden eenzijdig mag wijzigen, zonder dat je klant met de nieuwe versie akkoord hoeft te gaan. Als je zo’n beding hebt, kun je gewoon je algemene voorwaarden wijzigen. Uiteraard moet je je nieuwe versie wel kenbaar maken aan je klant.
Wanneer je geen wijzigingsbeding in je algemene voorwaarden hebt, dan moeten klanten wél opnieuw akkoord gaan met je nieuwe algemene voorwaarden. Doen ze dat niet, dan blijft je oude versie gelden.
Let op bij consumenten
Zijn jouw klanten consumenten? Dan mag je je algemene voorwaarden alleen eenzijdig wijzigen als die wijziging geen ingrijpende verandering inhoudt, tenzij je je klant de mogelijkheid geeft de overeenkomst te ontbinden na je wijziging.
Hulp nodig?
Heb jij nog geen wijzigingsbeding, wil je algemene voorwaarden laten opstellen of heb je een vraag over algemene voorwaarden? Stuur me gerust en vrijblijvend een bericht!