3 belangrijke afspraken die je moet maken met een content creator

Als ondernemer ben je geen alleskunner. Het is goed om dingen uit te besteden, al helemaal als iets niet een van je sterkste kanten is, of als je geen tijd meer over houdt voor je eigen werkzaamheden. Één van de dingen die vaak wordt uitbesteed, is het maken van content. Of dat nou voor je social media is, of voor op je website. Er zijn alleen wel een paar dingen waar je op moet letten als je dit werk uitbesteed. Hieronder drie belangrijke afspraken die je moet maken met je content creator / tekstschrijver / blogschrijver / social media manager / gastblogger.

1. Auteursrecht

Wanneer je een tekst schrijft, dan heb je auteursrecht op die tekst. Dus als de door jou ingehuurde content creator dit voor jou doet, heeft hij dit ook op zijn tekst. Dat hij dit krijgt, is vanzelfsprekend. Ook al is de blog, website of dat social media kanaal van jou.

Je zou kunnen regelen dat hij het auteursrecht volledig overdraagt. Dan mag de content creator niets meer beslissen over de content die hij heeft gemaakt. De kans is echter zeer groot dat de content creator het auteursrecht wil behouden. Belangrijk is daarom goed op papier (een licentieovereenkomst) te zetten wat jij allemaal met de content mag doen.

In een licentieovereenkomst regel je bijvoorbeeld:

  • Hoelang je de content mag blijven gebruiken;
  • Waarvoor je de content mag gebruiken;
  • Of je zijn naam moet noemen.

2. Wijzigen van content

Misschien heeft de content creator een blog voor je geschreven en lees je die later terug en ben je toch niet helemaal tevreden. Misschien ben je ondertussen wel van doelgroep veranderd, of juist van je tone of voice. Of misschien vind je die afbeelding bij dat stuk tekst toch niet zo mooi passen.

In principe mag jij de content niet zomaar wijzigen. Alleen de content creator mag hierover beslissen (tenzij hij het auteursrecht heeft overgedragen). Maak daarom afspraken over óf je precies wijzigingen mag aanbrengen in de content, en zo ja, wat dan wel en wat niet.

3. Aansprakelijkheid

Grote kans dat de content creator, blogschrijver of social media manager wat visuele dingen toevoegt aan de teksten die hij schrijft. Denk aan een relevante foto, of misschien wel een handige video of grappig muziekje. Op media zit ook gewoon auteursrecht. Dat betekent dat de content creator ook altijd rekening moet houden met of er auteursrecht zit op de elementen die hij gebruikt voor je content.

Het is daarom belangrijk om te regelen dat de content creator niet in strijd handelt met de intellectuele eigendomsrechten van anderen (zoals het auteursrecht, maar ook het merkenrecht) en dat jij niet aansprakelijk bent voor inbreuken op die intellectuele eigendomsrechten. Je hebt namelijk geen idee of je content creator wel netjes een licentie heeft gekocht voor de media die hij gebruikt.

Hulp nodig?

Overweeg je een content creator in te schakelen, wil je een (licentie)overeenkomst sluiten met diegene maar heb je geen idee waar je aan moet denken? Ik help je graag bij het opstellen van zo’n (licentie)overeenkomst. Je kunt hier een offerte aanvragen.

Jurist auteursrecht

Heb je een vraag als ondernemer/bedrijf ?

Stel ‘m gerust!

Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Wekelijks al die handige juridische tips in je mailbox?

Abonneer je op mijn nieuwsbrief!