Auteursrecht op een advertentietekst

Stel, je bent copywriter, of je bent tekstschrijver en je schrijft wel eens een advertentietekst. Rust er dan auteursrecht op die tekst? Zo ja, wat is het belang er dan van?

Er rust auteursrecht op een advertentietekst

Wanneer je iets maakt waarbij je creatieve keuzes maakt, dan verkrijg je al snel het auteursrecht. Denk aan het maken van foto’s, een schilderij, maar ook een tekst. En ja, ook advertentieteksten. Laten we naar een recent voorbeeld kijken.

Voorbeeld

In een geschil tussen twee partijen die allebei (bijna) exact dezelfde BBQ-handschoenen verkochten op bol.com, werd daarover getwijfeld. De partij met de BBQ-handschoenen met het merk Docci had namelijk de advertentietekst zowat 1-op-1 overgenomen van de partij met de handschoenen van het merk Xamax.

Partij 1: advertentieteksten zijn niet creatief, omdat…

De partij met de Docci-handschoenen vond dat er geen auteursrecht op de advertentietekst rustte, omdat een opsomming van specificaties en eigenschappen, bestaande uit slechts twee of drie woorden, niet creatief is. Ook vond de partij een advertentietekst te banaal en triviaal (“alledaags”), zonder enige creatieve inspanning.

Partij 2 & de rechter: advertentieteksten zijn wel creatief, mits…

Nee, zei de rechter, dat klopt niet. Een advertentietekst kan gewoon een auteursrechtelijk beschermd werk zijn, omdat er (bijvoorbeeld) keuzes kunnen gemaakt worden wat betreft:

  • Geheel van woordkeuze
  • Zinsbouw en -lengte
  • Toonzetting
  • Verdeling van de tekst over de alinea’s
  • Rangschikking van alinea’s
  • Rangschikking van de tekst binnen elke alinea
  • Gekozen kopjes
  • Keuze van vetgedrukte woorden


De partij met de Docci-handschoenen maakte dus een auteursrechtinbreuk. Deze partij werd gesommeerd door de partij met de Xamax-handschoenen. Na de sommatie had de Docci-partij de tekst aangepast.

Waar moet je op letten?

Stel nu, je moet een advertentietekst maken voor een product wat al bestaat, net zoals in het voorbeeld. Waar moet je dan op letten zodat je geen auteursrechtinbreuk maakt? Want het overnemen van een deel van een werk kan óók een auteursrechtinbreuk opleveren. Dat is wanneer dat deel de oorspronkelijkheid van het originele, volledige werk in zich draagt.

Belangrijk is om voldoende af te wijken van het origineel. De rechter gaf in het geschil met de BBQ-handschoenen aan dat het helpt om zinnen toe te voegen, in te korten of te vervangen door andere. De Docci-partij had bijvoorbeeld de zin “Heb jij ook wel eens je handen verbrand aan een hete ovenschaal omdat de traditionele ovenwanten zo onhandig zijn?” vervangen door “Heb je ooit je hand verbrand of bijna een hete kom uit je hand laten vallen?”. Natuurlijk kun je ook spelen met de punten in het lijstje hierboven.

Maargoed… Hierboven ga ik er van uit dat je een hele tekst kopieert en aanpast. Is natuurlijk veel toffer om zelf iets creatiefs te schrijven toch? 😉

Jurist auteursrecht

Heb je een vraag als ondernemer/bedrijf ?

Stel ‘m gerust!

Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Wekelijks al die handige juridische tips in je mailbox?

Abonneer je op mijn nieuwsbrief!