Mag je een review ergens anders delen?

Social proof. Ze zeggen dat het de beste manier van marketing is. Je bent immers geneigd eerder iets te kopen als je ergens goede verhalen over leest. Een review is een goed voorbeeld van social proof. Hoe tof is het als je veel tijd en energie hebt gestoken in een product of dienst, dat je er dan een mooie review over krijgt? Je bent vast zo trots dat je die eigenlijk wel ergens anders wil delen, zodat het meer bereik heeft. Mag dat?

Je mag reviews niet opnieuw delen

Kort gezegd: Nee. Je mag recensie niet opnieuw delen. Op een review kan namelijk auteursrecht rusten. De vereisten voor auteursrechtelijke bescherming zijn dat het “werk” (zo noem je dat in het auteursrecht) een eigen oorspronkelijk karakter heeft en een persoonlijke stempel. Dat betekent dat het werk creatief moet zijn (er moeten creatieve keuzes zijn gemaakt) en dat de vorm van het werk niet is ontleend aan een ander. Praktisch gezien betekent dat dat er best wel snel auteursrecht op een werk rust. Dus ook op een review.

Je mag dus niet:

  • Een screenshot maken van een review en ergens anders delen. Óók niet als je de naam weghaalt van die persoon! Een naam weghalen betekent niet dat er geen auteursrecht meer op zit.
  • Een recensie overtypen. Bijvoorbeeld als je een recensie hebt gehad op Google, dat je deze overtypt voor op je website.

Tenzij …

Het recht zou het recht niet zijn als er geen uitzonderingen waren. 😉

Embedden

Uit een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (Bestwater) blijkt dat je wel een beschermd werk, zoals een review, mag embedden (insluiten). Embedden kun je zien als een stukje van iemand anders website (zoals Youtube of Twitter) op je eigen website zetten door middel van een HTML code. Je kopieert de content niet: De content blijft namelijk staan waar je het vandaan hebt gehaald. Dat betekent als de originele content uit de lucht is, dat ook op jouw website uit de lucht is.

Toestemming vragen

Je hoeft niet moeilijk te gaan doen met embedden. Je kunt natuurlijk ook gewoon toestemming vragen aan iemand of je de recensie ook mag delen op andere kanalen. In dat geval zou je wel een screenshot kunnen maken.

Alternatief

Voor sommige bedrijven is het hartstikke fijn als er op bepaalde plekken reviews staan. Bijvoorbeeld als je een fysieke winkel of webshop hebt en producten verkoopt, dan is het fijn dat er reviews staan op Google of Trustpilot. Is dat minder belangrijk voor jouw bedrijf, dan kun je ook aan jouw klant vragen of die per mail (of per Google Forms of iets dergelijks) een recensie schrijft.

Wanneer je dat doet, dan komt er wel weer ander recht om de hoek kijken: het privacyrecht. Belangrijk is dat je aangeeft welke persoonsgegevens je voor die review gebruikt en waarvoor je die persoonsgegevens wil gebruiken. Voorbeeld: Je verzamelt de naam, bedrijfsnaam en een foto van een klant zodat je deze met de review op je website kan zetten. Daarnaast is het belangrijk dat jij deze manier van persoonsgegevens verwerken ook in je privacyverklaring vermeldt. Ofwel, dat je noemt dat je voor het doel “reviews verzamelen” of iets in die trant, persoonsgegevens X, Y en Z verzamelt, voor W bewaartermijn en onder AVG grondslag “toestemming”.

Jurist auteursrecht

Heb je een vraag als ondernemer/bedrijf ?

Stel ‘m gerust!

Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Wekelijks al die handige juridische tips in je mailbox?

Abonneer je op mijn nieuwsbrief!