“FUCKING” inschrijven als (onderdeel van) merk?

Een merk inschrijven biedt voordelen. Op deze manier wordt jouw logo of (handels)naam beschermd en kan niemand anders het in bepaalde omstandigheden gebruiken. Echter kun je niet zomaar alles inschrijven als merk. Er zijn een aantal weigeringsgronden.

Merk in strijd met de openbare orde of goede zeden

Één van weigeringsgronden (art. 7 Uniemerkenverordening) is als het merk dat je wil inschrijven, in strijd is met de openbare orde of goede zeden. Het Board of Appeal (hierna: BoA) van het EUIPO (EUIPO = het Europees merkenregister) wees om deze reden het merk “NELEMAN, JUST FUCKING GOOD WINE” af.

P.s. als je wil weten wanneer je een merk kan inschrijven, lees dan dit artikel.

Definitie van goede zeden

In 2020 constateerde het Hof van Justitie van de Europese Unie (hierna: HvJ) dat het begrip “goede zeden” niet is gedefinieerd. Zij zegt daarover dat dit begrip verwijst:

“in zijn gebruikelijke betekenis (…) naar de fundamentele morele waarden en normen waaraan een bepaalde samenleving op een gegeven moment belang hecht. Deze waarden en normen, die in de loop der tijd kunnen veranderen en naargelang van de plaats kunnen variëren, moeten worden vastgesteld op basis van de heersende maatschappelijke consensus binnen die samenleving op het ogenblik van de beoordeling. Bij die vaststelling moet naar behoren rekening worden gehouden met de sociale context, in voorkomend geval inclusief de voor die context typerende diversiteit op cultureel, religieus of filosofisch vlak, teneinde op objectieve wijze te bepalen wat die samenleving op dat ogenblik als moreel aanvaardbaar beschouwt.”

De toets of iets in strijd is met goede zeden

Bij de beoordeling of het gebruik van “fuck” (of een variatie daar op) in strijd is met de goede zeden:

moet op het ogenblik van het onderzoek door het relevante publiek worden opgevat als in strijd met
de in die samenleving op dat moment geldende fundamentele morele waarden en normen.
Om vast te stellen of dit het geval is, moet worden uitgegaan van de perceptie van een redelijke
persoon met een gemiddelde gevoeligheids- en tolerantiedrempel, rekening houdend met de context
waarin met het merk in aanraking kan worden gekomen en, in voorkomend geval, met de bijzondere
omstandigheden die eigen zijn aan het betrokken deel van de Unie. Daartoe zijn elementen zoals
wetteksten en administratieve praktijken, de publieke opinie en, in voorkomend geval, de wijze waarop
het relevante publiek in het verleden op dat teken of op overeenstemmende tekens heeft gereageerd,
alsmede elk ander element dat het mogelijk maakt om de perceptie van dat publiek te beoordelen,
relevant.

BoA EUIPO: “FUCKING” is vulgair en aanstootgevend

Wat oordeelde het BoA nu over “JUST FUCKING GOOD WINE”? Zij geeft aan dat hoewel „FUCKING GOOD WINE” kan worden opgevat als een opmerking dat de wijn zeer goed is, het teken door de keuze voor het woord „FUCKING” niet alleen vulgair, maar ook taboe en aanstootgevend is onder Engelstalig publiek. Waarom?

“FUCKING” kan kwetsend zijn, ondanks positieve connotatie

Het BoA geeft aan dat niet alleen tekens met een ‘negatieve’ connotatie kwetsend kunnen zijn. Het banale gebruik van sommige tekens met een zeer positieve connotatie kan ook kwetsend zijn.

“FUCKING” kan door iedereen moreel onaanvaardbaar gevonden worden

Daarnaast geeft zij aan dat de goederen in kwestie (flessen wijn) alledaagse goederen zijn die door iedereen in winkels en uitstallingen kunnen worden gezien. Mensen van elke leeftijd die de term ‘fucking’ als aanstootgevend beschouwen, kunnen deze goederen op elk moment waarnemen. Het feit dat de voorhanden goederen niet door kinderen worden geconsumeerd of aan kinderen worden verkocht, neemt niet weg dat dergelijke goederen normaal gesproken prominent in winkels en supermarkten worden uitgestald en dus kunnen worden gezien door kinderen, maar ook door anderen die gebruik van “FUCKING” moreel onaanvaardbaar zal vinden.

Het BoA vervolgt daarop dat er een algemeen belang is om ervoor te zorgen dat met name kinderen en jongeren niet worden geconfronteerd met kwetsende woorden in winkels die toegankelijk zijn voor het grote publiek. Aangezien de samenleving – en woordenboeken de houding van een samenleving ten opzichte van bepaalde woorden weergeven – de term ‘fucking’ een beledigende betekenis toekent, is dit woord in strijd met de geaccepteerde principes van moraliteit die de samenleving verwacht. Het feit dat veel mensen bepaalde woorden niet aanstootgevend vinden of zelfs in hun dagelijkse vocabulaire hebben opgenomen, neemt niet weg dat deze woorden niet in het normale taalgebruik voorkomen.

Conclusie

De kans dat wanneer jij een merk met “FUCKING” wil inschrijven en dat merk daadwerkelijk ingeschreven wordt, is dus kleiner dan wanneer je een “normaal” woord of “normale” samenstelling van woorden zou willen inschrijven als merk. Echter, zoals het HvJ het al heeft aangegeven, hangt dat af van de omstandigheden.

Vragen?

Heb je hier vragen over of heb je een andere vraag over merkenrecht? Stuur me gerust en vrijblijvend een bericht!

Jurist auteursrecht

Heb je een vraag als ondernemer/bedrijf ?

Stel ‘m gerust!

Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Wekelijks al die handige juridische tips in je mailbox?

Abonneer je op mijn nieuwsbrief!